Wednesday, 7 September 2011

The housewife

Once in a while, it's fun to be the housewife.

This usually happens when I took leave and just stayed at home while the husband was at work. I'd run the house from scrubbing the toilet, mop the whole house, wash clothes, clean the kitchen, cook, getting emotional over soap-operas, have lots of time to sleep. Obviously I find it seronok because I don't have kid(s) who'll scream for attention like every 10minutes, yet.

On Monday morning, when I am extremely lazy to go to work
"Abg, can I quit working? You go to work and provide me money, food and shelter. In Arab countries, women stay at home and solek2 for the husband je keje dia tau. Abg cepat la naik JUSA and then later I can stay at home. Working makes me fat and wrinkled because I have no time to exercise and got so stress out at work.
You want your wife to look nice and pretty kan, kan, kan?"
Husband: zzzzzzzzzzzz

What's it like to be a full-time housewife?

I'll definitely have more time to learn new recipes, sew clothes, DIY lots of things, exercise, beauty sleep... M@rtha Stew@rt, M@rtha Stew@rt.. Wow, macam best..

Will it?

But I know I can't...

(Unless we move to a kampung which it's huge karipap sedap is still 30cent a piece. (ade lagi ke?) or we won the RM100K cash contest..)

...because I won't, at the moment...

I just lurveeee to have my own money to spend and later sms-ed the husband "ooopppppssss" when I "accidentally" bought that thing he didn't approve of before. And of course, the monthly commitments..

For the time being, let's leave it this way. Save lots of money while I can. When that time comes when a mommy and not the nanny is needed at home, I'll be there. Hopefully abg is earning like RM15K per month by then.. Echeh..


Note for husband:
"Abg, let's have cat(s) when we move to our own house and named 1 of them Ali like the one you used to have when you were kid. But you have to do the poo cleaning. I'm allergic to it's smell.

Love,

15 comments:

  1. Yaya.....trust me, i have been wishing and requesting for the same thing from hubby dearest since baby number 1.......blm approve lagi huhuhu partly coz things are sooo darn expensive nowadays.....

    u are right....save now so that you can enjoy later ;-)

    take care!

    ReplyDelete
  2. When I have kids, I wish to give them all the love and attention a mommy can give.. All mothers nak buat macam tu kan? :)

    One day, we must do that because getting to see the kids grow in front of our very eyes, eating food we cooked are priceless moments..

    ReplyDelete
  3. hahahaha.. setuju! aku pon pikir nk duk umah je.. jd fulltime housewife.. tp siapa plak husband aku?? kalo aku resign sapa yg nk tanggung aku? gilossss! hahahaha

    btw yaya, td aku dgr kt radio... skrg ni nk bela kucing sgt senang.. ada makanan utk bg t*hi dia tak busuk... ada pasir yg ko takyah susah2 nk kambus (sintetik punya).. bila kucing wat "bisnes", dia akan automatik perangkap like pampers.. kita just kutip n buang je.. hehehe

    ReplyDelete
  4. Ko cari bakal suami yg loaded2 ckit, leh ko quit pastu bukak taska..hehehehe

    A'ah, adik aku bela kucing dia guna pasir tu, tapi macam stil busuk..heh

    ReplyDelete
  5. bes duk lepak2 kat umah kalo kita cuti kot. tp kalo lelama mmg blur da tatau nak wat pe kot. Hihi.

    Tp kalo bersalin nati, mmg kakreen nak amik cuti 3 bln. Tak kiraaa.. (bila agaknya tu yea??) hihi. :D

    ReplyDelete
  6. hahahah... laki loaded ek? tlg carikan sorg yaya =p

    btw, katanya skrg ni byk makanan kucing yg bg t*hi kuceng tak berbau.. hehehe

    ReplyDelete
  7. Kak reen: Tapi bila ade anak ramai (yg entah bila tu kan..hihi), nak juggle between career and family dalam dunia yang serba mencabar ni lagi susah daru zaman mak2 kita dulu..

    Eh, same la.. KPI tahun depan agar dapat cuti 90 hari.. hihihi

    Ina: takde la beb.. Kena tanye Cik Mala. Dia banyak kawan best2 ;)

    Mesti makanan kucing adik aku punye tu takde formula demikian.. hehehe

    ReplyDelete
  8. Kalau Abg Yie dpt satu juta, akak akan amik duit dia - pay off semua loan rumah and then quit kerja and bukak bisnes cat boarding. Hehehe.

    Nak bela kucing, rescue stray cat dulu....kat spca byk kucing yang kena abandon....kesian diorg mengharap org bela diorg.....tau tau tauuuuuu!

    ReplyDelete
  9. Nak join bisnes can boarding :)

    Abg soh amik anak kucing yang kene cat and Harry Jr kat rumah mama tu.. Dia suke kucing biasa..

    ReplyDelete
  10. kalau dah bersedia dan tak membebankan.. go ahead. tapi jgn lupa keperluan masa depan jua :)

    ReplyDelete
  11. Rasenye, keinginan nak jadi surirumah sepanjang masa bila aku ngntuk n malas nak gi kerje je.. ;)
    Aku masih terlalu muda la untuk jadi surirumah.. ihik ;)

    ReplyDelete
  12. uh uh... aku pun sangat teringin jadik housewife dan selalu bagi hint pada Nuar "yang.. bestnyer jadik house wife nih..."

    dan dia akan jawab "tunggu la sayang kumpul duit banyak-banyak dulu..."

    Tapi bila cuti beranak 60 hari aku dah rasa bosan tahap cipan dok umah. entah ape-ape tah aku nih...


    Tapi jadik housewife kite xde bos dan tak perlu pening pikir perangai orang lain selain family sendirik. Hehehe...

    ReplyDelete
  13. Hehe. That's what I have been wishing since I have Mik. Main reason sebab nak tgk dia besar depan mata and jaga dia sendiri. Tapi tulah, sebab nak life yang bagus untuk dia jugakla mak dia kena jugak kerja. Huhu.

    ReplyDelete
  14. Wanie,

    Tapi kadang2, bile ade masalah kat rumah, lari kat ofis boleh tenangkan fikiran jugak kan?
    Kalau jadi housewife, mesti allocate sedikit waktu untuk diri sendiri. Asyik dok rumah je, nanti rasa down jugak.. :)

    ReplyDelete
  15. Ara,

    Jom bukak taska. Menjaga anak sendiri dan anak orang.. hehehehe

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...