b. There are days when you work like crazy, semua laju2 sampai tak makan lunch pun tak rasa lapar..
c. And there are days where you work as usual, tak laju, tak juga lembab lepastu kejap2 cari kudap2an ape dalam laci..
Yang paling ideal adalah b, tapi jangan la sampai tak makan..
Tapi harini saya adalah a..
1. sebab pms.
2. sebab berat cuma turun 300g, itu pun ralat plus minus kot.
omg, ni cerita pasal berat badan lagi ke?
ehehehe..
Diet hancur minggu lepas sebab:
a. Pergi outstation ke Temerloh, hospital jamu nasi kerabu for morning break (nasi utk morning break tu!) then gulai ikan patin for lunch.. Hancur..
b. Belakang buku lali sakit lepas tu lutut pun sakit, jadi tak pergi jogging..
c. Asyik makan keropok je sebab minggu lepas cuacanya mendung2 saja, sesuai betul makan keropok goreng dan teh'o ais limau.
On certain things, I'm very impatient. Macam nak hilangkan jerawat kat muka, malam ni pakai dalacin-T dah expect sok muka licin bak kulit telur.. Dan lagi satu, nak turunkan berat badan, seminggu tak makan nasi dah expect badan turun 3kg.. peh.. camtu, takdela orang gemok kat dunia ni..
So, I reviewed my diet plan.
1. I can't live without carbs. I love fruits and bread.. I can live without rice, but without fruits, tak boleh..
2. I hate drinking that supplementary drink. I had to add in ribena so it will taste better. Lepas tu mata merah berair tahan nak muntah.
Again, I'm changing the plan. (See, tak sampai sebulan dah tukar plan...)
I did some reading yesterday about fitness and dieting, then I came across this real life story from a girl who manage to cut down 10kgs without having to diet or did strenuous exercise.
Add on to all those reading, I came up with this plan:
1. Brisk walking EVERYDAY for not less than an hour. Calories start burning after 20mins of continuous physical activity. Since I hate jogging, brisk walking for 1 hour per day won't feel that stressful eh? Jalan laju2 la, jangan jalan macam couple teenagers pergi dating, saja jalan lambat2 supaya lambat sampai destinasi..
2. No unhealthy fatty snacks in between meals. Say no to chocolates, keropok2, biskut2 (Biskut kering Jacob's untuk orang berpantang tu boleh la). Bila rasa lapar craving for tidbits, minum air suam, makan buah atau makan roti high fibre.
3. Aktiviti mengelap rumah dikerapkan. Dulu sekali seminggu, sekarang 2x seminggu.
4. Wash clothes manually. Selain menambah aktiviti fizikal, kurang juga bundut baju bawak balik ke rumah mama tiap hujung minggu. hehehe
This plan should last for at least 6 months.. On my 27th birthday, I MUST have the weight like when I was 19.. Kamarul Redzuan Nali sila jangan gelak
I want to print this plan + a picture of Yaya kurus and place it everywhere in the house dengan tajuk PLAN 26 APRIL 2011 BERAT 48kg.
Say no to:
Chocolate sedap dalam locker kat office..
Pada ketika ini, Yaya sedang menahan diri supaya tidak mencapai coklat tersebut.. Merana siut...

mak aiiii... dasyat giler stok coklat ko! patot ler tak berjaya plan diet!
ReplyDelete**aku stok simpan 1 bar je**
Ahahahaha, ni stok dari bulan lepas. Kira ok ar ni, stok masih banyak.. ngeeee :D
ReplyDeletewow! sedapnyer cekelat! bak ckit..;p
ReplyDeletemy diet IS eating chocolate. and after all those 5 picnics and stuff, i still manage to lose some weight. can you imagine the metabolism? heh.
ReplyDeleteJiran sebelah: Eh, nak bagi harini, cuti pulok.. :)
ReplyDeleteMala: Aku sedang menahan jeles..hahahahaha
Yaya.. try this, no suffering, i guess:
ReplyDeletecalculate your daily calorie intake, (i.e 3000 calorie per day) then what you can do is try to burn more than what you take per day. Kalu amiki 3000, bakar >3000Buat ler ape-ape patut.... Ni tips from Kevin Zahri ni :D
Thanx Wanie.. Tapi nak burn kalori tu sangat sukar wo.. Aku jog atas treadmill selama 40min baru burn kalori dalam 200 equivalent to 3 keping roti putih..
ReplyDeleteLain ar ade orang tu kan, kalori die terbakar mase die tidur.. hehehehe