Monday, 4 February 2013

21st January 2013

It's 12.30 in the morning and I'm watching Yeti on NTV7. I can't believe it either. My eyes are wide awake anxious to know what happened to these ugly, carnivorous Yetis (Yes, there are 2 Yetis) and those plane crash survivors. Haha

I should have gone back to work last Monday but I decided to extend my leave using my last year's annual leave. I will start working on the 1st of March. 4 1/2 months at home. Sweet.

Kamil and husband were asleep since 3 hours ago. Husband had headache and Kamil being Kamil, will fall asleep after his bath and wake-up once at around 1. So I have about half an hour to post at least an entry for the blog that I have abandoned for quite sometime now.

*kamil cried*

*resume on 4th February*

It has been 3 1/2 months of leave but I haven't been out of the house that much. My son is a puteri lilin. His face and body turned all red when he is hot. Then later, heat rash came visiting and eczema worsen his condition.

A few days after my confinement period ended, there was this maternity and baby expo held at Midvalley. Planning of going but I was thinking, Kamil was just too little to be exposed to so many people at the expo. What is a few ringgit worth of bargain when your baby ended up sick later.

I still remember how I detested parents bringing small kids and infants out at night (past 9pm) or to crowded places. Therefore, when I have a child myself now , I should not be doing things that I detested before.

Kamil will turn 4 months in 10 days and he has only been out less than 5 times. Wan did most of the shopping and I usually stayed at home. Yes I am bored but I just couldn't risk my baby getting sick infected from the crowd. Ibu will bring Kamil out more often once you're old enough, okay.

Anyways, I gained 14kg when I got pregnant and announcing I have lost 20 kg with the help of  no supplement / slimming product but thanx to Kamil's eczema. I have to be selective of what I eat. Not too much of oily food, no chocolate, seafood, egg, nut. Eating is not fun at all now. Imagine eating satay without it's kuah.*cried*

Ending this entry with:

Please Ibu, can I skip the monthly vaccination?


17 comments:

  1. so comel kamil :)
    eh satay makan gitu gitu je sedap apa. hahahahahahaha. kau cicah sos cili takleh? hahahahah.

    anyways, best gile cuti sampai 4 bulan lebih. banyaknye cuti kau last year yaya!

    ReplyDelete
  2. hahaaa, comel je Kamil mintak excuse.

    ReplyDelete
  3. wow, lamanya cuti!! ;D best giler..

    ReplyDelete
  4. best gila cuti lama. hehe.

    betul tu babe. ajun and my family tak bagi bawak mik kuar rumah kat tempat ramai2 orang unless betul2 perlu for the first 6 month. takut senang berjangkit penyakit. at least after a year baru la kitorg bawak dia jalan2 bercuti - well in our case dia dah dekat setahun setengah. hahaha. so selalu la dia jakun terjerit2 tengok shopping mall. ahhaha.

    ReplyDelete
  5. I pun jarang bawak Amna keluar. Unless kalau bawak pegi rumah tok dia yg sepelaung je tu. memang balik lewat malam la. pasar malam pun Amna tak pernah pegi. aku biasa tunggu dalam kereta je okeh.

    best gila cuti lama. aku last year's annual leave ada baki sebulan lagi. nak buat apa punnnn tak tau. bukan boleh cuti suka-suka hati. huhuhu~

    ReplyDelete
  6. Mala: Thank you. Tak syiok ar makan satay gitu2 je. Makan dengan sos dah jadi separa western, tak melayu la. hehe

    Mrs. Yana: Thank you :)

    Aniza: Bila lagi nak cuti lama sekaligus. Tp sekarang macam da berkarat nak masuk kerja. Terms2 kerja banyak dah lupa. hehe

    Ara: Mesti cute Mik jakun. Kamil pun bakal jadi jakunis juge. hehehe. Paling jauh aku shopping barang sekarang adalah warta depan rumah aku tu. cool tak? haha

    Niha: Annual leave aku sebulan tu la aku guna habis sambung cuti. Untung sikit sebab bulan Januari dan Februari banyak public holidays, jadi dapatla extend sampai 4 1/2 bulan. Cuti, jangan tak cuti. hehe

    ReplyDelete
  7. Amna eczema jugak haritu. Walau aku dah pantang makan, still ada, so aku makan jela apa yang ada. Btw, jeles ko dah kurus, aku ni Amna dah setahun tak jugakkk kurus. Huhuhu T___T

    ReplyDelete
  8. Aku kena turun banyak sebab lepas kahwin aku naik smpai 10kg, mcm wanita mengandung. hehe
    Kat muka Kamil naik rashes teruk. Sampai sekarang Kamil pakai mittens dan kena bedung sebab dia asyik nak gosok muka dia. Doktor kulit bagi hydrocortisone, aku calit nipis2 je. takut kulit dia nipis sebab krim steroid.

    ReplyDelete
  9. ko try elomet. lepas mandikan Kamil, basah2 tu calit nipissss je kat pipi. aku buat sekali je sehari. by the 3rd day, kulit kepala Amna dah ok - she used to have severe eczema which caused her hari to fall - and she was bald.

    then i continue with moogoo eczema set. sampai sekrang aku pakai. u should try. ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mode malas nk gugel: elomet and moogoo eczema set tu boleh beli kat farmasi macam guardi@n tu ke? aku siap beli imported cream dari singapore, tapi tak berkesan juge.

      1 badan kamil naik eczema sebab wan ade eczema. rashes penuh kat dahi dia and kamil dah pandai garu. Haritu mitten terbuka, dia garu sekuat hati sampai calar berdarah banyak. terkejut aku. Aku dah tak tahu nak prevent ruam susu, aku dah ambil segala macam hygienic precaution tapi still naik juga.

      Nak start kerja ni, lagi aku risau sebab siapalah nak bagi extra attention pada Kamil like I do kat taska nanti, and then Kamil refuses bottle feeding. Dah terfikir nak amik unpaid leave.

      Delete
    2. elomet boleh beli kat pharmacy. but moogoo beli online. ada a few pharmacies but area putrajaya jangan haraplah nak ada haha.

      try here

      www.moogoo.my

      set eczema around Rm200. aku pakai since Amna umur 3 bulan. sampai sekarang pun tak habis lagi hehe~ ada 4 bottle - wash, irritable skin balm, uddder cream and MSM cream. since Amna dah takde eczema, aku pakaikan cream as moisturiser je. gatal2 biasa pun ok. all natural ;)

      Delete
    3. Owh lupa, better ko ajar Kamil minum bottle sikit2, but bukan ko la yang bagi. kena orang lain. Amna 2 weeks kat nursery baru ok - pakai syringe then baru pakai bottle teat NUK latex. baby ni cerdik. lama2 tu dia boleh adapt punya. worry not. if ko terus2 bimbang, sampai sudah pun ko akan ambik unpaid leave sbb bimbang Kamil tak minum susu hehehe~

      Delete
    4. Thank you dear.

      Bestnye dah takde eczema, tu tengok kulit Amna cantik je. Kamil dah macam pakai blusher -_-

      Dah ajar Kamil pakai botol. Tapi aku ajar lambat, dah masuk 3 bulan baru ajar. Dia cerdik and refused. Sekarang keep on bagi, kalau tak, tak oergi kerje la aku. hehehe

      Delete
  10. Amna dulu eczema naik kat kepala n badan. muka takde sangat. kikiki... *lap peluh lega*

    if let say ko nak Kamil kulit cantik, esok2 bila start solid food with fruits n vegie puree. aku bagi Amna solid masa 7 bulan. kalau boleh nak lewatkan but her interest in food was so intense sampai menggagau pinggan aku masa aku tengah makan hohohoho~

    lepas menyusu tu, lap pipi Kamil pakai cotton balls soaked in warm water. jangan pakai yang sama. meaning lepas lap, discard. then repeat with new cotton balls. kurangla sikit kot rengsa tu. dan, ko boleh letak minyak kelapa dara. ce try. murah sikit harganya :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Muka dia bukan eczema, just rashes (maybe due to food allergic or dust or entahlahhhh).

      Nak nyusu dia, memang aku bersihkan diri aku then after nyusu memang basuh pipi dia. Mungkin aku kena tukar sabun basuh baju Kamil plak. Kamil selalu gosok2 muka dia dengan mittens and gesel muka kat bantal..

      Jadi mak ni, ape benda pun tak try eh?

      Delete
  11. Eczema is recurrences of rashes, sampai kulit macam scaly-looking, bumps etc. So, rashes is actually eczema in medical term heheheh... kalau aku salah, betulkan aku ye. kalau dah pipi mcm tu, mmg it is confirmed eczema. tryla dulu minyak kelapa dara tu - less risk.

    serious gatal okeh. amna sampai terer menggaruk kepala dia. rambut gugur sampai macam hantu Kappa dah sebab botak tengah hehehehe...

    jadi mak ni kan semua ebnda kalau boleh nak beli untuk kesiahtan anak, keceriaan anak, keselesaan anak. pendek kata everything in the store heheheh~ wait until kamil besar sikit, mesti ko nak beli buku, educational toys, sudu comel, baju comel, seluar comel, semua yang comel2 lah pendek kata hahahah~ *bercakap melalui pengalaman*

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe, betul la tu.

      I've bought online gamatemas gel and the moogoo you recommended. Taknak tunggu, if tak berkesan je terus ada alternatif lain di rumah. hehe.

      Kamil dah botak kat depan hasil menggaru yang cemerlang.

      betul tu. nasib ar Kamil selalu merengek, aku nak shopping online pun tak senang. If dia mood baik je, pasti aku akan bershopping online secara berjayanya. hehe

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...